Поиск
Warning: Undefined array key "2777//" in /web/zanos/classes/Edit/EditForm_class.php on line 263
Warning: Undefined array key "2777//" in /web/zanos/classes/Player/SearchArticle_class.php on line 261
Warning: Undefined array key "2777//" in /web/zanos/classes/Player/SearchArticle_class.php on line 261
№ | Поиск | Скачиваний | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Introduction. The most important factor for students’ intellectual development is the teaching content. A textbook text is a didactic unit of teaching content. Therefore, the question arises about the requirements for modern textbook texts in the framework of the psycho-didactic approach. Materials and Methods. The study was conducted based on an analysis of the psychological features of the intellectual development of students within the psycho-didactic approach, which is based on the psychological and pedagogical rationale of the multifunctionality of modern mathematics teaching materials. Results and Discussion. The concept of development-focused educational text, which should be constructed as a multidimensional semantic space (hypertext), is introduced. Classification of development-focused educational texts is presented (using school mathematics as an example) based on the ontological theory of intelligence, targeting the enrichment of the main components of students’ mental experience – cognitive, conceptual, metacognitive, and intensional experience. Typology of pedagogical developmental texts of different types in teaching mathematics in middle school is given. Conclusion. The use of developmental textbook texts contributes to understanding mathematical material and developing students’ intellectual resources. Ключевые слова: educational content, textbook text, psycho-didactic approach, intellectual development, comprehension, mental experience, typology of development-focused educational texts | 438 | ||||
2 | В современных психолого-педагогических работах исследуется дуальность человеческого мышления, когда две противоположные системы – эвристическая и аналитическая – взаимодействуют в диалектическом единстве. Отсюда и два соответствующих способа познания мира: логический и интуитивный. Акцент на формирование только логического опыта ученика, в конечном итоге, сводится к формированию умения решать определенный, достаточно узкий класс типовых задач, а также не способствует гармоничному всестороннему развитию личности. Поэтому в настоящее время большое внимание уделяется вопросу «понимающего» освоения учебных дисциплин и преодолению формализма в процессе обучения посредством активизации учебно-познавательной деятельности и применения методических способов интеграции логического и интуитивного опыта ученика, способствующих достижению более глубокого уровня понимания учебного материала. Данное исследование посвящено анализу особенностей интеграции логического и интуитивного познавательных стилей мышления и их использования в процессе обучения математике. Ключевые слова: интеллект, познавательные стили мышления, интенциональный опыт, понимающее обучение математике | 27 |